Ikan Kaci Kaci

Ikan kaci atau nama saintifiknya plectorchinchus lavomaculatus habitatnya di terumbu atau karang. Spesies ini boleh ditemui di sekitar perairan Pantai Timur dan Barat. Spesies ini juga antara kegemaran kaki pancing berikutan “pertarungan” sengit apabila cuba mendaratkannya. Kaci atau dikenali mandi abu oleh masyarakat Pantai Timur memiliki berat antara 2 hingga 4 kilogram manakala umpan yang boleh digunakan ialah hirisan sotong dan ikan.

Ikan kaci-kaci memiliki nama inggris yellowdot sweetlip. Warna ikan kuning putih dengan bintik atau totol-totol kuning. Bibir ikan sangat seksi dan manis maka orang bule menamai ikan dengan sebutan yellowdot sweetlip dan nama latinnya (diagramma pictum). Ikan kaci-kaci muda suka bergerombol dalam satu kawanan, setelah tua ikan ini lebih cenderung berpisah dengan kawanannya dan menyendiri untuk menyambung hidup.

Tempat yang di senangi adalah sekitar karang untuk mencegat ikan kecil yang nyasar untuk dimangsanya. Bila tak dapat mangsa ikan ini akan mengendus-endus pasir dan menangkap ikan-ikan kecil. Ikan kaci-kaci menyebar mulai dari Australia, laut Pasifik, Indonesia, Malaysia, Thailan dan India.

Ikan kaci Ikan kaci adalah nama umum dari Plecthorhinchus spp., ordo Perciformes, famili Haemulidae. Salah satu spesies ikan kaci ialah Plecthorhinchus mediterrraneus. Ikan ini merupakan ikan demersal.

Habitat :
Umum : Dekat karang dan area rumput laut
Ikan tua : sekitar daerah karang, kedalaman sedang, atau daerah berarus
Ikan muda (Juveniles) : pelabuhan atau dermaga

Makanan : ikan kecil dan udang-udangan

Ukuran rata2 : 50 – 60cm
Pola hidup : teritorial