Ikan Sembilang

Ikan sembilang adalah anggota dari suku (famili) Plotosidae, suatu kelompok ikan berkumis (Siluriformes). Penciri khas yang membedakannya dari kelompok lainnya adalah menyatunya sirip punggung kedua (sirip lemak), sirip ekor, dan sirip anus sehingga bagian belakangnya tampak seperti sidat. Dalam bahasa Inggris ia disebut ikan kumis berekor sidat, “eel-tailed catfish”).

Ikan sembilang adalah ikan yang sering berdomisili di pinggir laut atau di muara sungai. Ikan sembilang ini hidup secara bergerombol dengan sekumpulannya. Sifat dari sembilang adalah sangat rakus sekali memakan semua apa yang bisa dimakannya. Tak heran jika untuk mancing ikan ini sangat mudah dibanding dengan mancing ikan jenis lain yang ada di pinggir laut.

sembilang1

Terdapat 3 jenis sembilang yang biasa ditemui di negara kita yaitu sembilang sungai, sembilang karang dan gemang. Gemang adalah spesies berkepala lebih besar dari sembilang biasa dan berkulit cerah sedikit. la merupakan spesies yang lebih besar dari sembilang biasa. Barisan giginya lebih kasar. Ramai berpendapat sembilang apabila besar dipanggil gemang. Sebenamya gemang cuma tergolong dalam keluarga sembilang. Bagi saya, anda boleh membuat perbandingan di antara sembilang dan gemang dari segi ciri-ciri yang saya sebutkan tadi untuk mendapatkan kepastian yang lebih. Dari kecil, kedua-dua spesies ini sudah mempunyai perbedaan ‘rupa’ tetapi mempunyai sifat yang lebih kurang sama.

Sembilang karang (Plotosus lineatus) lebih kecil dari sembilang biasa dan gemang. la berkulit gelap, mempunyai jalur cerah di badan dan kulitnya lebih cantik dan menarik dari abang-abangnya. Namun begitu anda jangan terpedaya kerana ia mempunyai sengat yang lebih ‘power’ dari abangnya walaupun berbadan kecil.

 

Klasifikasi ilmiah
Kerajaan: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Actinopterygii
Ordo: Siluriformes
Superfamili: Siluroidea
Famili: Plotosidae
Bleeker, 1858

Deskripsi
Famili Plotosidae, Genus Plotosus. Hidup di perairan pantai sampai kedalaman 126 m. Sirip caudal memanjang sepanjang tubuh dan sirip dorsal lebih pendek. Ukuran : Panjang maksimum dapat mencapai 46 cm. Keluarga sembilang mempunyai 3 duri, satu di sirip atas dan sepasang di kiri dan kanan yang tajam atau lebih dikenali sebagai sengat berbisa yang cukup membuatkan mangsa berperang dengan kesakitan lebih kurang 3 hari.

Hewan ini menghuni air tawar (perairan darat) dan perairan laut, dan menghuni wilayah Indo-Pasifik, dari Jepang hingga Australia dan Fiji. Terdapat sekitar 35 spesies dalam 10 genera.