• -6.153636, 106.792756

Ikan Tapah

Ikan Tapah

Ikan Tapah

Ikan Tapah ialah satu spesies ikan duri air tawar dalam famili Siluridae yang terdapat di bahagian selatan Asia dari Pakistan ke Vietnam, Malaysia dan Indonesia. Ikan ini juga dilaporkan terdapat di Afghanistan. Bandar Tapah di Perak, Malaysia, ikan ini dinamai sempena.

Ikan Tapah hidup di sungai dan tasik yang besar, dengan dasar sungai yang berlumpur dan air yang mengalir dengan perlahan. Ikan ini amat lembap dan biasa menyembunyikan diri di dalam lubang-lubang yang terdapat di tebing dan terusan sungai atau berdiam diri di dasar sungai untuk mencari makanan.

Ikan Tapah adalah pemangsa yang kuat makan. Makanan untuk ikan dewasa termasuk ikan yang lebih kecil, krustasia, dan moluska, sedangkan anak ikan biasanya makan serangga. Oleh karena itu, ikan ini disebut ikan perosak, khususnya terhadap ikan-ikan lain yang lebih bernilai. Ikan Tapah berkembangbiak pada musim panas sebelum musim hujan. Oleh karena itu, banyak ikan duri ini bisa ditemukan pada musim panas.

Morfologi

Badan Ikan Tapah panjang dan padat. Ikan ini bisa tumbuh hingga 2.4 meter (8 kaki) panjang. Kepalanya lebar, dengan mulut yang besar dan melekuk. Sudut-sudut mulutnya menjangkau ke belakang matanya. Gigi ikan ini sangat tajam dan bisa menggigit manusia. Matanya kecil, dengan tepi di sekelilingnya. Ikan Tapah mempunyai dua pasang duri, dengan sirip dorsal yang kecil dan sirip belakang yang panjang.

Klasifikasi
Filum: Kordata
Subfilum: Vertebrat
Kelas: Actinopterygii
Order: Siluriformes
Famili: Siluridae
Genus: Wallago
Spesies: W. attu
Binomial: Wallago attu

One thought on “Ikan Tapah

  1. indra

    Dahulu antara tahun 70_80 dikampung saya tepatnya sungai kualuh jenis ikan ini banyak didapati….namun sekarang akaibat habitatnya yg rusak dan penangkapan yg menggunakan racun (TUBA) ikan hampir dipastikan tidak ada lagi…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>